گردشگری در اصفهان

  • ۰
  • ۰

پل چوبی (جویی)

پل چوبی یا پل جوبی نام پلی در شهر اصفهان است که برروی رودخانه زاینده رود قرار گرفته. این پل با عرض بسیار کم و طول ۱۴۷ متر از سازه های دوره شاه عباس دوم بوده که در سال ۱۰۶۵ هجری میان دو پل الله وردی خان و پل خواجوساخته شده است. آب رودخانه زاینده رود در قسمت غربی و شرقی این پل به صورت دریاچه ای در آمده به همین دلیل به آن «پل دریاچه» می گفتند. نام دیگر این پل،پل سعادت آباد می باشد که اکنون در خیابان کمال اسماعیل قرار گرفته.

این پل برای رفت و آمد مردم نبوده بلکه وسیله ی ارتباط باغ های سلطنتی دو کناره شمالی و جنوبی رودخانه یعنی کاخ هفت دست وکوشک آیینه خانه بوده. در اصل این پل محل عبور خانواده شاه صفوی و مهمانان و بزرگانی بوده که اجازه دیدار با شاه عباس دوم را داشته اند.

پل چوبی اصفهان از لحاظ معماری دارای ۲۱ دهانه با طاقهای جناغی و دو اتاقک در بخش میانی و آب برهای مثلثی می باشد. در گذشته در بخش میانی پل چوبی برجی شش ضلعی قرار دارد که از هر طرف آن چشمه ای روان می جوشد.

موقعیت جغرافیایی:
اصفهان ، انتهای خیابان کمال اسماعیل .
  • ۹۷/۰۲/۲۹
  • مهری محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی