گردشگری در اصفهان

  • ۰
  • ۰

حمام علیقلی آقا

حمام علیقلی آقا بوسیله علیقلی آقا از درباریان دو پادشاه صفوی، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی در منطقه بیدآباد اصفهان در سال ۱۱۲۵ هجری ساخته شده است. این مجموعه تاریخی از اثرات شهرسازی و هنری معماری دوران صفویه می باشد که شامل مسجد، مکتب خانه، بازار چهار سوق، حمام، زورخانه و کاروانسرا و دکاکین کسبه مختلفی بوده که به مرور زمان قسمت هایی از این مجموعه تخریب و بجای آن بناهای جدید احداث شده است.

این حمام دارای تزئینات و نقاشیهایی از سه دوره تاریخی می باشد، نقاشی های صفوی با تلفیقی از آهکبری، کاشیکاری و نقاشی کوچه بازاری دوره پهلوی که به حمام و ارزش های آن غنای فرازنده ای بخشیده است. رسمی بندی طاق های قسمت های مختلف این مجموعه از دیگر تزئینات حمام علیقلی آقاست. درون این طاق ها نورگیرهایی تعبیه شده که هم روشنایی فضاها را تأمین می کند هم جلوه خاصی به طاق ها داده اند. همچنین ورودی این حمام دارای طاقی با منقرس گچی می باشد و پشت بغل های سر در آن با کاشی تزئین شده.

اکنون این بنای تاریخی با وسعت ۹۸۳ متر مربع به عنوان موزه مردم شناسی در معرض دید عموم قرار گرفته.

موقعیت جغرافیایی:
اصفهان ، خیابان مسجد سید ، خیابان آیت اله بید آبادی ، روبروی خیابان طیب ، کوچه علی قلی آقا .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی