گردشگری در اصفهان

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مسجد حاج محمد جعفر آباده ای یکی از آثار نفیس و مهم دوران قاجار است که مربوط به سال ۱۲۸۰ هجری می باشد و در خیابان عبدالرزاق اصفهان واقع شده. این مسجد یادگار حاج محمد جعفر آباده ای، روحانی عصر قاجار بوده که از لحاظ استحکام و تزئینات کاشیکاری از آثار شاخص شهر اصفهان به شمار می رود.

این بنا بوسیله دو درب در جبهه های شرق و شمال با کوچه شمالی و بازار شرقی ارتباط دارد. کتیبه سردر شرقی این مسجد به خط ثلث سفید بر زمینه کاشی خشت لاجوردی شامل آیات قرآنی می باشد. در سال های اخیر، در ایوان غربی کتیبه ای کاشیکاری شده. در هلال ایوان شمالی نیز کتیبه ای به خط ثلث به چشم می خورد.

محراب اصلی این مسجد با کاشی های ۷ رنگ خشتی تزئین شده و شباهت بسیاری با کاشی های مسجد سید دارد، طوری که به عقیده بسیاری از محققین و کارشناسان، استاد کار هر دو مسجد یکی بوده.

مسجد حاج محمد در جنگ تحمیلی مورد اصابت موشک قرار گرفت و آسیب دید،و پس از آن به شیوه اول بازسازی شد.

مسجد حاج محمد جعفر در تاریخ ۳۰ خرداد ماه سال ۱۳۵۸ به شماره ۳۸۸ در آثار ملی ایران به ثبت رسید.

موقعیت جغرافیایی:
اصفهان ، خیابان عبدالرزاق ، بازارچه حاج محمد جعفر .
  • مهری محمدی
  • ۰
  • ۰

خانه قزوینی ها خانه ای است تاریخی در شهر اصفهان. قدمت این بنا به دوران ناصرالدین شاه قاجار باز می گردد. این بنا تا اوایل دهه ۱۳۵۰ به صورت خانه مسکونی مورد استفاده قرار می گرفت.

ورودی این خانه در انتهای بن بستی قرار گرفته که به شکل دالان می باشد و ابتدا و انتهای آن سرپوشیده است. در طول این دالان دیوار خانه کهکشانی قرار گرفته که به صورت مشبک آجری بازسازی شده. گرچه قدمت خانه کهکشانی با خانه قزوینی ها یکی است، اما تزیینات و معماری این خانه به ظرافت خانه قزوینی ها نمیرسد. خانه کهکشانی دارای دو در ورودی است که یکی در انتهای راهرو ورودی خانه قزوینی ها و دیگری در میدان شهشهان قرار گرفته است. خانه قزوینی ها نیز دارای یک در ورودی اصلی است که در کوچه امام جمعه قرار گرفته و دالانی طویل با فضاهای مختلف خانه ارتباط برقرار می شود.

این خانه در سال ۱۳۵۳ از طرف دولت خریداری شد و در اختیار وزارت فرهنگ و هنر آن روز قرار گرفت. مرمت و بازسازی این بنا از همان زمان شروع شد و به عنوان محل سازمان ملی حفاظت آثار باستانی مورد استفاده قرار گرفت. این خانه اکنون محل اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان است.

موقعیت جغرافیایی:
اصفهان ، خیابان ابن سینا ، میدان شهشهان ، خانه قزوینی ها .
  • مهری محمدی
  • ۰
  • ۰

مسجد رحیم خان در شهر اصفهان، خیابان طالقانی و خیابان مسجد رحیم خان واقع شده و مربوط به دوران قاجار است. این مسجد پس از مسجد سید، بزرگ ترین مسجد اصفهان می باشد. علت نامگذاری این مسجد به رحیم خان این است که این بنا توسط محمد رحیم خان که در آن زمان بیگلر بیگی اصفهان بود، ساخته شد.

مسجد رحیم خان دارای سه ایوان شرقی، غربی و جنوبی و همچنین سه سردر شمالی، شرقی و غربی است و در سمت شمالی شبستان قرار گرفته. شبستان اصلی از سه قسمت تشکیل شده. دو قسمت چپ و راست هر کدام دارای چهار ستون بزرگ به قطر ۸۰ سانتیمتر و سرستون ها به قطر حدود ۱۲۰ سانتیمتر هستند.

مرکز شبستان در زیر گنبد دل نما قرار گرفته. کف گنبدخانه با کاشی های فیروزه ای ۲۰*۲۰ و کف دو قسمت راست و چپ با خشت خام فرش شده است.
در ایوان جنوبی مسجد قسمت نمای خارجی کتیبه ای است که با خط ثلث سفید بر زمینه کاشی خشت و لاجوردی آیات قرآن نوشته شده. محمد باقر شیرازی خطاط این کتیبه است و تاریخ آن ۱۳۰۴ هجری قمری می باشد.

این بنا در ۱۲ مهر ماه سال ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۲۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده.

موقعیت جغرافیایی:
اصفهان ، خیابان طالقانی ، خیابان مسجدرحیم خان .
  • مهری محمدی