گردشگری در اصفهان

  • ۰
  • ۰

سی وسه پل اصفهان

سی و سه پل، پلی است با ۳۳ دهانه که در نوع خود شاهکاری بینظیر از آثار دوره شاه عباس اول می باشد و توسط الله ورودی خان اوندیلادزه بر روی زاینده رود، همزمان با حکومت شاه عباس صفوی در شهر اصفهان ساخته شد. این مکان در گذشته محل برگزاری مراسم خاج شویان ارامنهٔ اصفهان و همچنین جشن آب پادشاهان در دوره صفویه بوده.سی وسه پل با طول حدود ۳۰۰ متر و عرض ۱۴ متر طولانی ترین پل زاینده رود است که در سال ۱۰۰۵ هجری ساخته شده است.در ابتدا این پل دارای چهل چشمه بوده که از هرچشمه آب خارج می شده و برای اتصال خیابان چهار باغ کهنه عباسی به خیابان چهار باغ عباس آباد و هزار جریب ساخته شده است.

این پل در طول تاریخ نام های متفاوتی از جمله پل الله وردی خان، پل شاه عباسی، پل چهل چشمه، پل جلفا و پل سی و سه چشمه، داشته است. این پل با گذشته تفاوت چندانی ندارد. ایوانچه های زیبا و غرفه های طرفین پل که جای عبور و مرور و نشستن اهالی است به همان حالت اولیه باقی مانده و تغییری نکرده است. سی و سه پل دارای یک پیاده رو برای گردش در بالا و یک پیاده رو در پایین می باشد. مصالحی که در ساخت این پل به کار رفته، سنگ در طبقه تحتانی پل و آجر در قسمت فوقانی است.

در تاریخ ۱۵ دی ماه سال ۱۳۱۰ این اثر،با شماره ثبت ۱۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موقعیت جغرافیایی:
اصفهان ، انتهاى جنوبى خیابان چهارباغ ، سی و سه پل .
  • ۹۷/۰۲/۱۰
  • مهری محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی